درنای بلژیکی در شرایط خوبی بسر می‌برد 

دستگاه مه پاش و خنک کننده هوا در محل نگهداری درنای بلژیکی در تالاب اجاکله نصب شده است.

کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش محیط زیست مازندران گفت: باتوجه به هوای شرجی در تالاب بین المللی فریدونکنار سیستم مهپاش و خنک کننده در محل زیست درنای بلژیکی نصب شده است تا شرایط آب و هوایی برای زندگی این درنا فراهم شود.

او با بیان اینکه درنای بلژیکی چهارماه در سازه موقت در تالاب اجاکله نگهداری می‌شود، افزود: بعد از برداشت برنج از زمین‌های اطراف تالاب و آبگیری آب ورود دسته جات پرندگان مهاجر نیز آغاز می‌شود.

ربیعی ادامه داد: با ورود پرندگان مهاجر شرایط برای رهاسازی درنای بلژیکی در محیطی تالابی نیز فراهم خواهد شد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش محیط زیست مازندران گفت: پیش بینی می‌شود تک درنای سیبری نیز تا ۱۰۰ روز دیگر مهاجرت خود را به مازندران آغاز کند.


او افزود: بعد از بازگشت درنای سیبری به تالاب فریدونکنار شرایط برای همزیستی دوباره این دو درنا فراهم خواهد شد.

درنا‌های سیبری به سه جمعیت شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شوند که جمعیت مرکزی آن که به هند مهاجرت می‌کردند منقرض شدند، جمعیت شرقی آن شامل حدود سه هزار درنا است که همچنان به چین مهاجرت می‌کنند و جمعیت غربی نیز به ایران می‌آمدند.

جمعیت گله غربی درنا‌های سفید سیبری در سال ۱۹۳۰ بیش از ۲۰۰ قطعه برآورد شده بود که به دلایلی تعداد آن‌ها در سال ۱۳۸۵ به دو قطعه درنای امید و آرزو کاهش یافت و با مرگ آرزو، "امید" آخرین بازمانده جمعیت غربی درنا‌های سفید سیبری شد و در این سال‌ها به تنهایی به ایران مهاجرت می‌کند.

سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ این کریدور پروازی ۶ بهمن پارسال یک قطعه درنا را از بلژیک وارد کشور کرد و این پرنده ۳۴ روز در تالاب فریدونکنار در کنار درنای امید زندگی کرد.

درنا‌های امید و رویا ۱۴ اسفند پارسال مهاجرت خود را از مازندران به سیبری آغاز کردند، اما درنای بلژیکی به دلیل ناتوانی نتوانست امید را تا انتها همراهی کند و پس از طی کردن ۱۵۰ کیلومتر در عباس آباد از ادامه سفر منصرف شد و در شالیزار‌های منطقه فرود آمد و از آن زمان تاکنون در سازه ای در تالاب اجاکله نگهداری می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار